Dyrektywa DAC7, czyli nowe obowiązki sprawozdawcze

Już w 2023 roku wejdzie w życie tzw. dyrektywa DAC7, która przewiduje wprowadzenie nowych obowiązków w zakresie wymiany i przekazywania informacji o rozliczeniach podatkowych. Dyrektywa Rady 2021/514 z 22 marca 2021 r. nakłada nowe obowiązki sprawozdawcze na platformy cyfrowe oraz rozszerza istniejące przepisy dotyczące wymiany informacji i współpracy administracyjnej pomiędzy państwami Unii. Projekt polskiej ustawy wdrażającej nowe przepisy do lokalnego porządku prawnego ma zostać opublikowany jeszcze w tym miesiącu.

 

Platformy internetowe pod lupą fiskusa

Obowiązkami formalnymi i sprawozdawczymi wprowadzanymi przez Dyrektywę DAC7 objęci będą operatorzy każdego oprogramowania – zarówno stron internetowych, jak i aplikacji mobilnych – udostępniający sprzedawcom swoje interfejsy. Mowa tu o sprzedawcach, którzy za pośrednictwem portali nawiązują kontakty z użytkownikami w celu wykonania za odpowiednim wynagrodzeniem czynności takich jak: najem nieruchomości, usługi świadczone osobiście, sprzedaż towarów oraz najem środków transportu.

Nowe obowiązki

Ustawa nałoży na operatorów interfejsów obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach i realizowanych przez nich transakcjach, w tym o ich wartościach. Już dziś fiskus w szczególny sposób przygląda się transakcjom internetowym pod kątem ich zgodności z prawem oraz prawidłowego odprowadzania podatków. Nowe informacje mają pozwolić skarbówce na weryfikację, czy płacone podatki są współmierne do ilości i wartości transakcji wykonywanych za pośrednictwem platform.

Poza obowiązkami sprawozdawczymi, operatorzy zobowiązani będą również do dochowania należytej staranności. Powinni w tym zakresie gromadzić wymagane, dodatkowe dane oraz weryfikować sprzedawców podlegających raportowaniu.

Operatorzy platform cyfrowych będą zobowiązani do dostosowania swoich procesów biznesowych w celu:

  • zapewnienia właściwych kontroli nad procesem gromadzenia informacji oraz ich raportowania, w tym również ich archiwizacji,
  • analizy oraz ewentualnego dostosowania modelu biznesowego pod kątem obowiązków raportowych,
  • dostosowania procesu onboardingu nowych klientów,
  • poszerzenia wiedzy wśród uczestników platform,
  • dostosowania systemów informatycznych, które gromadzą i przetwarzają pozyskane informacje.

W konsekwencji powyższego, operatorzy będą musieli zaangażować szerokie grono specjalistów w celu wprowadzenia w życie nowych obowiązków wynikających z przepisów. W praktyce, wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż elektroniczną czeka weryfikacja, czy nie podlegają nowym obowiązkom, w celu uniknięcia potencjalnych, planowanych kar finansowych, mających sięgać nawet kilku milionów PLN.