28 czerwca 2022 r. na stronie RCL pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadzane zmiany mają, zasadniczo, wejść w życie z początkiem przyszłego roku. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najistotniejszych zmian, które zostaną wprowadzone nowelizacją.
Modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym:
- zawieszenie stosowania przepisów do 1 stycznia 2023 r. (przepis wejdzie w życie po dniu ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw),
- podniesienie do 2% (z dotychczasowego 1%), wskaźnika rentowności, poniżej którego na podatniku ciąży obowiązek zapłaty podatku oraz zmiana metodologii jego wyliczania,
- wprowadzenie dobrowolnej, alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania,
- wyłączenie z podatku dodatkowych podmiotów (m.in. małych podatników, podatników, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji).
Zmiany w zakresie dokumentowania tzw. transakcji rajowych:
- podniesienie rocznych progów dokumentacyjnych: do 200 tys. zł (z dotychczasowych 100 tys. zł) dla tzw. bezpośrednich transakcji rajowych; do 2,5 mln zł dla tzw. pośrednich transakcji rajowych (wyłącznie w przypadku transakcji finansowych i towarowych – dla pozostałych próg pozostaje na poziomie 500 tys. zł),
- doprecyzowanie, że do identyfikacji rzeczywistego właściciela należności wystarczy pozyskanie odpowiedniego oświadczenia (dotychczas regulacja ta wynikała z treści objaśnień podatkowych),
- wyłączenie domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym na rzecz wyłączenia obowiązku dokumentacyjnego w określonych przypadkach,
- ograniczenie obowiązku dokumentacyjnego w krajowych pośrednich transakcjach rajowych do podmiotu otrzymującego należność,
- wprowadzenie przepisu przejściowego, który zezwala na wybór retroaktywnego stosowania proponowanych rozwiązań, do transakcji rozpoczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r. oraz zawartych po 31 grudnia 2020 r.,
- regulacje w tym zakresie wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Zmiany w estońskim CIT:
- modyfikacje dot. sposobu określania dochodu z wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania majątku na cele działalności gospodarczej i inne cele,
- doprecyzowania terminu zawiadomienia o wyborze opodatkowania estońskim CIT (ZAW-RD) – do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem,
- dookreślenie warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej,
- dookreślenie terminu na zapłatę podatku od dochodu z przekształcenia oraz terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
Zmiana przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych:
- wprowadzenie przepisów mających na celu eliminację podwójnego opodatkowania CFC w przypadku wypłaty dywidendy pomiędzy zagranicznymi jednostkami kontrolowanymi pozostającymi w tej samej strukturze holdingowej,
- doprecyzowanie przesłanki dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku,
- doprecyzowanie definicji jednostki zależnej.
Zmiany dotyczące opodatkowania tzw. przerzucania dochodów:
- doprecyzowanie pojęć i definicji,
- doprecyzowanie, że podmiotem powiązanym, na rzecz którego ponoszone są koszty uznane za przerzucane dochody jest podmiot będący nierezydentem,
- doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany i warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%),
- uproszczenie warunku preferencyjnego opodatkowania w państwie podmiotu powiązanego (ma dotyczyć przychodu podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie wszystkich dochodów).
Zmiany w podatku u źródła:
- ujednolicenie zwolnienia od podatku odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych i powiązanego z nim zwolnienia od obowiązku poboru podatku (w zakresie wypłaty na rzecz podatnika-nierezydenta), a w konsekwencji, zwolnienie płatników od obowiązków dotyczących ustalenia występowania powiązań między emitentem (płatnik sensu stricto) a interesariuszem
(podatnik-nierezydent) i przekroczenia kwoty 2 mln zł, - Uelastycznienie zakresu czasowego oświadczenia płatnika poprzez wydłużenie jego działania do końca roku podatkowego (zamiast tylko dodatkowych dwóch miesięcy).
Zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych:
- wyłączenie z zakresu ograniczeń dot. finansowania pozyskanego od podmiotu powiązanego na transakcje kapitałowe finansowania udzielonego przez banki lub SKOKi, mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do EOG,
- wyłączenie stosowania ww. ograniczenia w przypadkach finansowania udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub OPiO w podmiotach niepowiązanych z podatnikiem,
- doprecyzowanie kwoty podlegającej rozliczeniu w kosztach podatkowych – odliczeni ma podlegać
wyższa kwota (3 mln zł lub 30% EBITDA).
Uchylenie przepisów o ukrytej dywidendzie:
- całkowite uchylenie przepisów z uwagi na liczne wątpliwości i ich przewidywany negatywny wpływ na działalność grup kapitałowych, jak również niepewną sytuację gospodarczą związaną z wojną w Ukrainie.
Zmiany dotyczące polskiej spółki holdingowej:
- doprecyzowanie przepisów w zakresie okresu, w którym mają być spełnione warunki konieczne do skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów,
- rozszerzenie katalogu form prawnych spółki holdingowej o prostą spółkę akcyjną,
- przyznanie prawa do korzystania przez spółkę holdingową ze zwolnienia dywidendowego,
- zmiana definicji spółki zależnej (usunięcie warunku braku posiadania więcej niż 5% udziałów lub akcji w innych spółkach, posiadania ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz korzystania ze zwolnienia w ramach SSE lub PSI),
- zwolnienie z podatku całości dywidendy uzyskanej przez spółkę holdingową, zamiast 95%.
Inne:
- uproszczenie zwrotu podatku od przychodów z budynków, poprzez nienakładanie obowiązku wydawania decyzji o zwrocie podatku w przypadku braku wątpliwości co do wartości zwrotu,
- uproszczenie przepisów o uldze na złe długi (rezygnacja z załącznika do CIT-8).
W przypadku, gdyby któreś z powyższych zagadnień okazało się dla Państwa interesujące, z przyjemnością omówimy z Państwem wszelkie ich aspekty.