TAX ALERT: Korekta Polskiego Ładu – Zmiany w CIT

28 czerwca 2022 r. na stronie RCL pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadzane zmiany mają, zasadniczo, wejść w życie z początkiem przyszłego roku. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najistotniejszych zmian, które zostaną wprowadzone nowelizacją.

 

Modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym:

  • zawieszenie stosowania przepisów do 1 stycznia 2023 r. (przepis wejdzie w życie po dniu ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw),
  • podniesienie do 2% (z dotychczasowego 1%), wskaźnika rentowności, poniżej którego na podatniku ciąży obowiązek zapłaty podatku oraz zmiana metodologii jego wyliczania,
  • wprowadzenie dobrowolnej, alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania,
  • wyłączenie z podatku dodatkowych podmiotów (m.in. małych podatników, podatników, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji).

Zmiany w zakresie dokumentowania tzw. transakcji rajowych:

  • podniesienie rocznych progów dokumentacyjnych: do 200 tys. zł (z dotychczasowych 100 tys. zł) dla tzw. bezpośrednich transakcji rajowych; do 2,5 mln zł dla tzw. pośrednich transakcji rajowych (wyłącznie w przypadku transakcji finansowych i towarowych – dla pozostałych próg pozostaje na poziomie 500 tys. zł),
  • doprecyzowanie, że do identyfikacji rzeczywistego właściciela należności wystarczy pozyskanie odpowiedniego oświadczenia (dotychczas regulacja ta wynikała z treści objaśnień podatkowych),
  • wyłączenie domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym na rzecz wyłączenia obowiązku dokumentacyjnego w określonych przypadkach,
  • ograniczenie obowiązku dokumentacyjnego w krajowych pośrednich transakcjach rajowych do podmiotu otrzymującego należność,
  • wprowadzenie przepisu przejściowego, który zezwala na wybór retroaktywnego stosowania proponowanych rozwiązań, do transakcji rozpoczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r. oraz zawartych po 31 grudnia 2020 r.,
  • regulacje w tym zakresie wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

Zmiany w estońskim CIT:

  • modyfikacje dot. sposobu określania dochodu z wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania majątku na cele działalności gospodarczej i inne cele,
  • doprecyzowania terminu zawiadomienia o wyborze opodatkowania estońskim CIT (ZAW-RD) – do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem,
  • dookreślenie warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej,
  • dookreślenie terminu na zapłatę podatku od dochodu z przekształcenia oraz terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.

Zmiana przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych:

  • wprowadzenie przepisów mających na celu eliminację podwójnego opodatkowania CFC w przypadku wypłaty dywidendy pomiędzy zagranicznymi jednostkami kontrolowanymi pozostającymi w tej samej strukturze holdingowej,
  • doprecyzowanie przesłanki dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku,
  • doprecyzowanie definicji jednostki zależnej.

Zmiany dotyczące opodatkowania tzw. przerzucania dochodów:

  • doprecyzowanie pojęć i definicji,
  • doprecyzowanie, że podmiotem powiązanym, na rzecz którego ponoszone są koszty uznane za przerzucane dochody jest podmiot będący nierezydentem,
  • doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany i warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%),
  • uproszczenie warunku preferencyjnego opodatkowania w państwie podmiotu powiązanego (ma dotyczyć przychodu podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie wszystkich dochodów).

Zmiany w podatku u źródła:

  • ujednolicenie zwolnienia od podatku odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych i powiązanego z nim zwolnienia od obowiązku poboru podatku (w zakresie wypłaty na rzecz podatnika-nierezydenta), a w konsekwencji, zwolnienie płatników od obowiązków dotyczących ustalenia występowania powiązań między emitentem (płatnik sensu stricto) a interesariuszem
    (podatnik-nierezydent) i przekroczenia kwoty 2 mln zł,
  • Uelastycznienie zakresu czasowego oświadczenia płatnika poprzez wydłużenie jego działania do końca roku podatkowego (zamiast tylko dodatkowych dwóch miesięcy).

Zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych:

  • wyłączenie z zakresu ograniczeń dot. finansowania pozyskanego od podmiotu powiązanego na transakcje kapitałowe finansowania udzielonego przez banki lub SKOKi, mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do EOG,
  • wyłączenie stosowania ww. ograniczenia w przypadkach finansowania udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub OPiO w podmiotach niepowiązanych z podatnikiem,
  • doprecyzowanie kwoty podlegającej rozliczeniu w kosztach podatkowych – odliczeni ma podlegać
    wyższa kwota (3 mln zł lub 30% EBITDA).

Uchylenie przepisów o ukrytej dywidendzie:

  • całkowite uchylenie przepisów z uwagi na liczne wątpliwości i ich przewidywany negatywny wpływ na działalność grup kapitałowych, jak również niepewną sytuację gospodarczą związaną z wojną w Ukrainie.

Zmiany dotyczące polskiej spółki holdingowej:

  • doprecyzowanie przepisów w zakresie okresu, w którym mają być spełnione warunki konieczne do skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów,
  • rozszerzenie katalogu form prawnych spółki holdingowej o prostą spółkę akcyjną,
  • przyznanie prawa do korzystania przez spółkę holdingową ze zwolnienia dywidendowego,
  • zmiana definicji spółki zależnej (usunięcie warunku braku posiadania więcej niż 5% udziałów lub akcji w innych spółkach, posiadania ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz korzystania ze zwolnienia w ramach SSE lub PSI),
  • zwolnienie z podatku całości dywidendy uzyskanej przez spółkę holdingową, zamiast 95%.

Inne:

  • uproszczenie zwrotu podatku od przychodów z budynków, poprzez nienakładanie obowiązku wydawania decyzji o zwrocie podatku w przypadku braku wątpliwości co do wartości zwrotu,
  • uproszczenie przepisów o uldze na złe długi (rezygnacja z załącznika do CIT-8).

 

 

W przypadku, gdyby któreś z powyższych zagadnień okazało się dla Państwa interesujące, z przyjemnością omówimy z Państwem wszelkie ich aspekty.