Trwają prace nad kolejnym pakietem zmian w VAT pod nazwą „SLIM VAT 3”, który, po zakończonych prekonsultancjach, został już wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze założenia projektu.
Złagodzenie sankcji VAT
W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 15 kwietnia 2021 (sygn. C-935/19), Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić zmiany w zakresie sankcji w VAT. W zeszłym roku TSUE orzekł, że polski przepis o sankcji w wysokości 20% dodatkowego zobowiązania VAT jest niezgodny z zasadą proporcjonalności, a sankcje powinny być stosowane tylko w stosunku do świadomie działających oszustów.
Ustawodawca zaproponował dodanie do ustawy o VAT przepisu, zgodnie z którym naczelnik urzędu skarbowego lub celno-skarbowego mógłby odstąpić od nakładania sankcji, jeżeli uzna, że podatnik działał z należytą starannością w danej sytuacji. Dodatkowo, MF planuje obniżyć niektóre stawki sankcji, jednak z wyłączeniem sankcji w wysokości 100% dodatkowego zobowiązania.
Zmiana limitu dla małych podatników
Planowane jest podwyższenie limitu obrotów małego podatnika w VAT do 2 mln euro (z obecnych 1,2 mln euro). Takie rozwiązanie pozwoli na wyrównanie wysokości limitu do poziomu przewidzianego w ustawach o PIT i CIT oraz do poziomu przychodów, przy których wymagane jest prowadzenie ksiąg rachunkowych.
W wyniku planowanej zmiany, więcej podatników będzie mogło skorzystać z możliwości składania kwartalnych zeznań VAT czy z kasowej metody rozliczeń.
Faktury dokumentujące WNT
Zmiany zakładają zniesienie wymogu posiadania faktury przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów. W obecnym stanie prawnym, podatnik chcący odliczyć VAT przy takiej transakcji musi otrzymać fakturę w ciągu trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. W sytuacji, gdy nie spełni ww. warunku, zobowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 3-miesięczny termin. Planowane zmiany sprawią jednak, że podatek VAT naliczony i należny z tytułu WNT będzie można zawsze rozliczyć w tym samym okresie.
Kursy walut przy korektach
Ustawodawca planuje również doprecyzować przepisy o przeliczaniu kursu walutowego przy korekcie, w sytuacji, gdy pierwotna faktura została wystawiona w obcej walucie.
Resort chce wprowadzić zapis, zgodnie z którym przy korekcie „in minus” będzie trzeba stosować kurs pierwotny, czyli ten zastosowany na fakturze podlegającej skorygowaniu.
Inne założenia mają dotyczyć korekt „in plus”, wobec których podatnicy będą mieli przyjmować średni kurs waluty obcej ogłoszony przez NBP lub EBC na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień zaistnienia przyczyny zwiększenia podstawy opodatkowania.
W sytuacji, gdy faktura korygująca zostanie wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, odpowiednim kursem będzie ten użyty w korygowanej fakturze.
Powyższe zmiany pozwolą na uregulowanie zasad, które obecnie funkcjonują w obrocie gospodarczym jedynie na podstawie ugruntowanej praktyki interpretacyjnej.
Dysponowanie środkami z rachunku VAT
Planowane zmiany zakładają, że środki zgromadzone na rachunku VAT będzie można wykorzystać również do zapłaty podatku: handlowego, cukrowego, od tzw. małpek, od wydobycia niektórych kopalin, tonażowego czy od produkcji okrętowej.
Ustawodawca planuje również dodać zapis o możliwości przekazywania środków z rachunku VAT na rachunek VAT przedstawiciela grupy VAT, aby ten w imieniu grupy wpłacił do urzędu skarbowego należne podatki (od 1 stycznia 2023 r.).
Zmiany w WIA i WIS
W pakiecie zmian założono również, że dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej będzie wydawał wiążące informacje akcyzowe (WIA), a nie tylko wiążące informacje stawkowe (WIS). Obecnie WIA są wydawane przez dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. Planowana jest również likwidacja opłaty za wniosek o wydanie WIS.
Korygowanie deklaracji OSS i IOSS
Zmiany w ustawie o VAT mają umożliwić korygowanie deklaracji i składnie ich do Łódzkiego Urzędu Skarbowego, zamiast bezpośrednio do państwa członkowskiego konsumpcji.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2022 r.