Szkolenie pozwala pracownikom zrozumieć najnowsze regulacje prawne, co umożliwia skuteczne dostosowanie działań organizacji do wymogów prawa pracy.
W trakcie szkolenia uczestnicy nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale również mają okazję do praktycznego zastosowania poznanych informacji. Interaktywne formy zajęć, takie jak dyskusje, analiza przypadków czy zadawanie pytań, sprzyjają lepszemu zrozumieniu trudnych zagadnień prawnych.
Przywiązanie uwagi do specyfiki danej organizacji stanowi istotny element szkolenia. Uczestnicy dowiadują się, jak dostosować ogólne zasady prawa pracy do konkretnych warunków panujących w ich firmie. To podejście pozwala na skuteczną implementację przepisów i minimalizację ryzyka naruszeń.
Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie najważniejszych obszarów dochowania należytej staranności przy stosowaniu przepisów prawa pracy w organizacji. Każdy uczestnik będzie miał możliwość zadawania pytań, omawiania tzw. best practice oraz brania udziału w dyskusjach mających na celu wypracowanie najlepszych dla organizacji rozwiązań kwestii spornych w relacji pracodawca – pracownik.
Adresatami szkolenia są pracownicy działów kadr, HR, prawnych oraz managerów i liderów zarządzających zespołami pracowników.
Pojęcie i źródła prawa pracy
Zasady prawa pracy – relacje wzajemne pracodawcy i pracownika
Nawiązywanie stosunku pracy
Przeprowadzenie rekrutacji i rozmowy kwalifikacyjnej – wymogi formalne, przetwarzanie danych, ochrona prywatności, obostrzenia antydyskryminacyjne
Optymalna forma zatrudnienia z uwzględnieniem umów cywilnoprawnych
Stosunek pracy a umowy B2B (pułapki czyhające na pracodawców)
Rodzaje, formy i treść umów o pracę
Błędy pracodawców podczas nawiązywania stosunku pracy
Zatrudnienie w warunkach pracy zdalnej
Nowelizacja przepisów dot. umowy na okres próbny i na czas określony
Nowe obowiązki informacyjne pracodawcy przed dopuszczeniem pracownika do pracy
Zasady tworzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej
Czas pracy – rodzaje i systemy
Problemy związane z dyscypliną czasu pracy
Przerwy w pracy
Czas pracy a praca w formie zdalnej
Raportowanie czasu pracy
Dopuszczalność pracy ponadwymiarowej (nadgodziny, dni wolne, pora nocna)
Delegacje i szkolenia a czas pracy
Elastyczna organizacja czasu pracy – normy i tryb
Formy rozliczenia czasu pracy
Praca zdalna – zasady i formy
Wdrożenie pracy zdalnej w organizacji; praca zdalna okazjonalna
Dokumentacja pracy zdalnej
Zakaz dodatkowego zatrudnienia a regulacje zakazu konkurencji
Zasady planowania i udzielania urlopów
Uprawnienia urlopowe
Urlop planowy i zaległy
Problematyka przesunięcia urlopu; odwołanie z urlopu
Urlopy związane z rodzicielstwem
Urlop bezpłatny i okolicznościowy
Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej
Kontrola pracodawcy w sytuacji przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim
Obowiązki pracodawcy względem pracownika
Obowiązki pracownika względem pracodawcy
Dyscyplinowanie pracownika (polecenia służbowe, rozmowa dyscyplinująca, okresowa ocena podwładnych)
Kontrola pracownika w miejscu pracy i w miejscy świadczenia pracy w formie zdalnej
Kontrola trzeźwości pracownika – zasady i dokumentacja
Zmiana warunków zatrudnienia
Rozwiązanie stosunku pracy (za wypowiedzeniem i bez wypowiedzenia, wypowiedzenie zmieniające, porozumienie stron)
Terminy wypowiadania i rozwiązywania stosunku pracy
Ochrona przed wypowiedzeniem
Uzasadnienie wypowiedzenia – czy zawsze konieczne?
Świadectwo pracy – aspekty formalne
Pracodawca wobec roszczeń pracownika w stosunku pracy
Wykroczenia w stosunku pracy (wykroczenia przeciwko pracownikowi i wykroczenia przeciwko pracodawcy)
Planowane projekty zmian kodeksu pracy
Możliwość organizacji szkolenia zamkniętego