Od 2022 roku podatnicy będą rozliczać faktury w systemie e-faktur, a zastosowanie platformy Ministerstwa Finansów pozwoli na zwrot VAT w przeciągu 40 dni przy spełnieniu wymaganych warunków. Celem elektronicznych usług jest ułatwienie rozliczeń pomiędzy firmami oraz szczegółowa weryfikacja zgodności faktur VAT wystawianych kontrahentom przez przedsiębiorców. Taka forma dokumentacji ma zapewnić również mniejszą liczbę oszustw podatkowych oraz wszelkich innych nadużyć stosowanych wobec urzędu skarbowego. Innym aspektem wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur jest usprawnienie kontroli podatkowych, zarówno pod względem aktywności przedsiębiorców, jak i czasu.
Ministerstwo Finansów jako oficjalną datę wprowadzenia e-systemu ustaliło 1 stycznia 2022 r., natomiast od 2023 r., po okresie przejściowym, ma mieć on już charakter obowiązkowy. Taki sam proces rozliczania faktur stosuje się m.in. we Włoszech, gdzie jest to jedyny sposób dokumentowania sprzedaży. KSeF ma czerpać dane z nowej struktury plików JPK_V7 z deklaracją.
Wszystkie faktury wystawione przez przedsiębiorców znajdować się będą w jednym miejscu – Krajowym Systemie eFaktur. Każdy przedsiębiorca będzie mieć obowiązek założenia swojego własnego konta na platformie MF, gdzie będzie mógł przekazywać dokumentację podatkową. Platforma ma działać zarówno na urządzaniach mobilnych oraz komputerach, dzięki czemu podatnik będzie miał dostęp do wystawionych faktur. Dostęp do systemu gwarantuje uwierzytelnienie się przez osobę upoważnioną do korzystania – za pomocą ePUAP lub podpisu elektronicznego. Przedsiębiorcy będą mieć obowiązek zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego osób upoważnionych do korzystania z sytemu, chcąc wystawić fakturę ustrukturyzowaną. Podmioty działające na własnej działalności gospodarczej uznano za jedyne uprawnione do wystawiania faktur, jednak będzie możliwość upoważnienia dodatkowej osoby.
Elektroniczny sposób prowadzenia faktur zagwarantuje bezpieczeństwo ich trwałości w systemie oraz zwolnieni przedsiębiorców z samodzielnej archiwizacji faktur. W przypadku faktur „in minus” zniwelowany zostanie obowiązek posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie korekty między sprzedającym, a nabywcą. MF przewiduje jeden wzór wystawiania faktur, dzięki czemu podatnicy nie będą mieć problemów z platformą.
System e-faktur to kolejny element digitalizacji systemu podatkowego, którego wiodącym elementem pozostaje raportowanie Jednolitych Plików Kontrolnych. Prawidłowość składanych JPK to niejednokrotnie kluczowy czynnik decydujący o wszczynanych czynnościach sprawdzających i kontrolnych. Elektroniczne faktury będą kolejnym pomocnym elementem systemu weryfikacji działań podatników przez administrację skarbową.
ID Advisory już teraz wdraża rozwiązania pozwalające sprawdzić jakość składanych plików JPK w ramach narzędzia JPK365.