Należyta staranność w VAT ciągle kluczowa

Zdaniem TSUE organy podatkowe mogą odmówić prawa do odliczenia VAT naliczonego dopiero wtedy, gdy uzyskają dowody wskazujące na to, że schemat działania podatnika oraz dokonywane transakcje miały charakter fikcyjny i służyły obejściu opodatkowania. W innym przypadku przedsiębiorcy mają pełne prawo do obniżenia podatku.

 

Wykładnia organów podatkowych i sądów w Polsce 

Powyżej wskazany schemat działań polega przede wszystkim na tym, że podmioty pośredniczące w zatrudnianiu pozyskują pracowników z innego podmiotu, a następnie były pracodawca zatrudnia tych pracowników ponownie za pośrednictwem tego rodzaju podmiotów. Taka praktyka służy w głównej mierze generowaniu oszczędności na składkach ZUS, ale pośrednio również na zaliczkach PIT od wynagrodzeń takich pracowników. Organy rentowe, jak i organy podatkowe w toku przeprowadzanych kontroli podatkowych wielokrotnie rewidowały powyższą agresywną praktykę optymalizacyjną, wskazując, iż stanowi to naruszenie przepisów prawa.

W podobnych sytuacjach organy podatkowe regularnie odmawiały takim podatnikom odliczenia VAT z faktur, które były wystawiane przez firmę wynajmującą pracowników. Sądy administracyjne również przyjęły podobną wykładnię w tym zakresie. Jako przykład można przytoczyć  tutaj wyrok z 26 listopada 2019 r. (sygn. akt I FSK 1340/17), w którym to Sąd orzekł, że podatnik, który skorzystał z usług fikcyjnej agencji pracy tymczasowej, nie może potrącić podatku z wystawionych przez nią faktur. Natomiast w sytuacji, gdy podatnik sam wystawił fakturę w związku z fikcyjną umową, to musi zapłacić wykazany na niej podatek, zgodnie z art. 108 ustawy o VAT. Podobne stanowisko zajął NSA w wyrokach z 25 lipca 2019 r. (sygn. akt I FSK 1302/17) i 27 marca 2019 r. (sygn. akt I FSK 395/17).

Postanowienie TSUE zmieniło obraz sprawy

Na wokandę do TSUE trafiła sprawa dotycząca węgierskiej spółki, która dokonywała outsourcingu pracowników wg opisanego wcześniej schematu. Węgierski organ podatkowy w trakcie przeprowadzonych czynności kontrolnych w tej spółce oszacował, że ma ona zaległości z tytułu VAT, PIT, składek na ubezpieczenie społeczne oraz innych danin publicznych.

Sąd w Budapeszcie zwrócił uwagę na to, że nie można wyciągać w powyższym zakresie pochopnych wniosków, iż każdy podmiot uczestniczący w łańcuchu świadczeń zajmuje się wyłudzaniem VAT. W związku z tym Sąd skierował pytanie prejudycjalne do TSUE.

Postanowieniem z 9 stycznia 2023 r., sygn. C-289/22 TSUE Trybunał wskazał, że co do zasady nie jest rolą podatnika dokonywanie ustaleń, czy kontrahenci znajdujący się w łańcuchu dostaw przestrzegali na wcześniejszym etapie krajowych przepisów regulujących tego rodzaju działalność. Dodał, że w sytuacji, w której istnieje podejrzenie co do nieprawidłowości lub oszustwa można wymagać od podmiotu, aby wykazał należytą staranność w zwiększonym stopniu.

Co to oznacza dla podatników?

Zdaniem TSUE fiskus musi więc wykazać, że podatnik dopuścił się oszustwa w VAT lub że wiedział, względnie powinien był wiedzieć, iż transakcja wiązała się z oszustwem. Nie jest wystarczające, że podatnik lub kontrahenci naruszyli przepisy regulujące świadczenie danych usług, jeśli fiskus nie wykaże związku między tym naruszeniem a prawem do odliczenia VAT. To na organie podatkowym ciąży ciężar dowodowy, aby wykazać, iż podatnik brał udział w agresywnym schemacie optymalizacyjnym lub mógł mieć świadomość co do istnienia oszustwa albo powinien był zdawać sobie sprawę, że transakcja wiąże się z nadużyciem podatkowym.

Niezależnie od powyższego należy jednak mieć na uwadze, że podejście polskich organów podatkowych do kwestii dochowania należytej staranności w VAT jest wciąż bardzo rygorystyczne, czego dowodzą m.in. postanowienia wciąż aktualnej Metodyki w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych kierowanej do organów.

Orzeczenie TSUE nie powinno więc uśpić czujności podatników wobec ich kontrahentów, gdyż należyta staranność w VAT wciąż jest przedmiotem szczególnego zainteresowania organów, czego dowodzą statystyki przekazane niedawno przez biuro prasowe Prokuratury Krajowej z których wynika, że działania prokuratury przeciwko oszustwom VAT w 2022 r. były jeszcze skuteczniejsze niż w roku poprzednim. Prokuratorzy wszczęli 1390 śledztw, których przedmiotem były najpoważniejsze przestępstwa uszczuplające budżet państwa. Zarzuty w 2022 r. usłyszało 3359 podejrzanych, natomiast w 2021 r. było to 3290 osób.

Należy także wskazać na znaczny wzrost statystyk dotyczących tzw. zbrodni VAT. W 2022 r. prokuratorzy prowadzili ich trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim. W tym zakresie wniesiono do sądów 404 akty oskarżenia, co jest wynikiem dwukrotnie większym niż w 2021 r. Rosnące statystyki wskazują na coraz skuteczniejszą realizację polityki państwa zwalczającą nadużycia VAT. Z tego względu wdrażanie w spółkach skutecznych procedur zapewniających dochowanie należytej staranności w VAT jest obecnie kluczową kwestią dla zabezpieczenia pozycji podatkowej spółek oraz interesów osób zaangażowanych w rozliczenia.

Jagoda Trela

Managing Partner
Doradca Podatkowy
+48 61 611 01 78