Od 1 lipca 2024 roku Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy dla podatników VAT. Podatnicy zwolnieni podmiotowo i/lub przedmiotowo będą zobowiązani do uczestnictwa w systemie KSeF od 1 stycznia 2025 roku. Co ważne, KSeF co do zasady obejmie wszystkie transakcje B2B, poza KSeF pozostaną transakcje B2C.
Dostosowanie procedur i technologii
Przystosowanie przedsiębiorstwa do nowych wymagań dotyczących dokumentowania transakcji nie sprowadza się jedynie do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technologicznej poprzez zmiany w systemie finansowo-księgowym, lub też za pomocą oddzielnych narzędzi wspomagających proces fakturowania.
Równie istotne jest wprowadzenie lub dostosowanie odpowiednich procedur, przeszkolenie pracowników oraz weryfikacja danych pod względem merytorycznym, które będą szczegółowo przekazywane w formie e-faktur do organów kontrolujących.
Dodatkowo, ze względu na szeroki zakres zgłaszanych informacji i niedostatecznie precyzyjne wymagania dotyczące uzupełniania pól nieobowiązkowych, które często nie są w pełni zbierane w systemach firm, może być konieczne podjęcie dodatkowych decyzji dotyczących gromadzenia i prezentacji danych.
Ponadto, w strukturze logicznej e-faktury można wyróżnić elementy, których zastosowanie jest dobrowolne, ale konieczność ich uwzględnienia może wynikać z praktyk biznesowych charakterystycznych dla określonych podatników lub obszarów działalności. Dlatego warto skorzystać z nadchodzących miesięcy gdy system jest jeszcze dobrowolny i rozpocząć przygotowania odpowiednio wcześnie.
Ocena skali trudności wdrożenia systemu do obsługi e-faktur
Jednym z pierwszych kroków, które warto podjąć, jest przeprowadzenie wstępnej oceny stopnia skomplikowania i złożoności wprowadzenia nowego sposobu obsługi e-Faktur. Należy rozważyć jak wiele działów będzie objętych zmianą oraz jaki jest wolumen transakcji. Warto również zidentyfikować różne rodzaje dokumentów oraz zrozumieć zróżnicowaną naturę prowadzonej działalności i procesu wystawiania faktur.
Istotne jest także określenie skali faktur korygujących, częstotliwość anulowania faktur oraz zawartość załączników do faktur. Ważnym aspektem jest również ustalenie istotnych lub specyficznych umów zawartych z kontrahentami, dotyczących treści faktur.
W przypadku projektów o dużej złożoności często konieczne może być zewnętrzne wsparcie, zarówno punktowe (np. w obszarze prawnym, podatkowym, systemowym, IT), jak i holistyczne, zapewniające kompleksowe wsparcie prawnobiznesowe oraz zarządzanie projektem. Zakres wsparcia powinien objąć zagadnienia merytoryczne, takie jak zapewnienie zrozumienia e-Faktur przez osoby odpowiedzialne za proces fakturowania, analizę wewnętrznych procedur i systemów oraz identyfikację obszarów wymagających dostosowania do nowych wymogów.
Dostosowanie do powiązań biznesowych
Konieczne będzie również zmapowanie danych między schematem e-faktur a informacjami o transakcjach gromadzonymi przez firmę.
Ważnym elementem planu projektu jest konsultacja z kontrahentami w zakresie przejścia na e-Faktury i ustalenie odpowiednich warunków w ramach relacji biznesowej.
Zalety wynikające z wdrożenia KSeF
Oferowane narzędzia z założenia mają usprawniać cały proces przejścia na elektroniczny system fakturowania. Przewidywanymi zaletami KSeF są:
- ułatwienie prowadzenia ewidencji sprzedaży,
- przyspieszenie wymiany informacji z organami podatkowymi,
- możliwość łatwiejszej weryfikacji faktur,
- zmniejszenie ryzyka wystąpienia oszustw podatkowych.
Mimo wszystko kluczowe będzie jednak wcześniejsze zapoznanie się ze specyfikacją danych platform, korzystanie z wersji demonstracyjnych oraz odbycie stosownego przeszkolenia z ich użytkowania. Rozwianie wszelkich wątpliwości na wczesnym etapie z pewnością pozwoli na uniknięcie niedopatrzeń, błędów i nieporozumień w przejściu z fizycznego na obowiązkowy elektroniczny system fakturowania.